تحقیقات نشان می دهد که مصرف نکردن مقدار کافی از ماهیهای روغنی مضرتر از سیگار کشیدن است

6اوت 2021- افرادی که به اندازه کافی امگا 3 نمی خورند، به احتمال زیاد زودتر از افراد سیگار می میرند.

بر اساس این یافته ها، مصرف کم ماهی های روغنی می تواند طول عمر شما را تا پنج سال کاهش دهد، در حالی که اگر سیگاری باشید، طول عمر شما احتمالا چهار سال کاهش می یابد.

اسیدهای چرب حیاتی که در روغن ماهی های خاصی مانند ماهی قزل آلا و ماهی ماکرل(خال مخالی یا اسقومری) ذخیره می شوند برای قلب مفید هستند و لخته شدن خون را کاهش می دهند.

دکتر مایکل مک برنی، از دانشگاه گلف در کانادا، گفت: جالب است که بدانید در ژاپن، جایی که میانگین شاخص امگا 3 بیش از هشت درصد است، طول عمر مورد انتظار حدود پنج سال بیشتر از ایالات متحده است، جایی که میانگین شاخص امگا 3 حدود پنج درصد است.بنابراین، در عمل، انتخاب رژیم غذایی که شاخص امگا 3 را تغییر می دهد، ممکن است طول عمر را افزایش دهد.

وی افزود: در مدل ترکیبی نهایی، به نظر می رسد سیگار کشیدن و شاخص امگا 3 ، فاکتورهایی هستند که به راحتی تغییر می کنند.

پیش بینی می شود که سیگار کشیدن در 65 سالگی ، در مقایسه با عدم سیگار کشیدن، بیش از چهار سال از زندگی فرد بکاهد، در مقایسه ی شاخص امگا 3 پایین با شاخص امگا 3 بالا نیز تقریبا همین میزان کاهش طول عمر، مشاهده می شود.

دانشمندان داده های Framingham Heart Study (FHS) را مورد بررسی قرار دادند تا تاثیر عوامل خطر خاص را در ایجاد بیماریهای قلبی درک کنند.سن، جنسیت و ابتلا به دیابت، نمونه هایی از عوامل خطر شایع برای بیماریهای قلبی هستند.

این یافته ها نشان می دهد که ارزیابی میزان اسیدهای چرب هر فرد به اندازه تجزیه و تحلیل عوامل خطر معمول در پیش بینی امید به زندگی موثر است.

دکتر بیل هریس، محقق و رئیس موسسه تحقیقات اسیدهای چرب، گفت: اطلاعات موجود در غلظت چهار اسید چرب در گلبول قرمز به اندازه اطلاعات چربی خون، فشار خون، سیگار کشیدن و وضعیت دیابت برای پیش بینی مرگ و میر کل مفید است. این نشان دهنده قدرت شاخص امگا 3 ، به عنوان یک عامل خطر است و باید به اندازه سایر عوامل خطر و شاید حتی بیشتر از آنها، مهم تلقی شود.

با انتخاب شیوه زندگی افراد، مانند رژیم غذایی، عدم مصرف سیگار، ورزش وعدم مصرف الکل ، می توان این خطر را کاهش داد.

مجموعه ی کامل نتایج این تحقیق را می توانید در مجله آمریکایی تغذیه بالینی[1] مطالعه کنید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/aug/not-eating-enough-oily-fish-can-be-more-harmful-than-smoking-research-suggests.html

 



[1]the American Journal of Clinical Nutrition